Hong Kongo metro inžinierių darbą tvarko dirbtinis intelektas

Algoritmas planuoja ir tvarko naktinį vienos iš geriausių pasaulyje metro sistemų inžinierių darbą – ir atlieka tai efektyviau, nei galėtų žmogus

mg22329764.000-1_300

Vos po vidurnakčio paskutinis metro traukinys grįžta į Hong Kongo pakraščius ir darbo imasi inžinierių armija. Įprastinę savaitę 10 000 žmonių atlieka 2600 inžinerinių darbų sistemoje – nuo bėgių lyginimo ir keitimo iki pažeidimų paieškos. Žmonės gali atlikti darbą, bet jie nesirenka, kokius darbus darbus reikia atlikti. Kiekvieną užduotį suplanuoja ir paskirsto dirbtinis intelektas.

Hong Kongo metro sistema – viena geriausių pasaulyje. Jis atvyksta numatytu laiku 99,9% atvejų – daug dažniau, nei Londono ar Niujorko metro. Ji priklauso ir ją valdo MTR korporacija, taip pat valdanti sistemas Stokholme, Melburne, Londone ir Pekine. MTR planuoja DI pritaikyti ir kietiems savo prižiūrimiems tinklams.

„Pirmas tikriausiai bus Pekinas,“ sako Andy Chan iš Hong Kongo miesto universiteto, sukūręs DI sistemą ir bendradarbiavęs su MTR, diegdamas į jų sistemas. „Iki DI įdiegimo, jie rengdavo planavimo sesijas su ekspertais iš penkių ar šešių skirtingų vietų,“ sako jis. „Tai buvo gana chaotiška. Dabar jie tiesiog pateikia planą didžiuliame ekrane.“

Chano DI programa dirba su visos sistemos simuliaciniu modeliu, kad sudarytų geriausią būtinų inžinerinių darbų grafiką. Iš savo visažinančios perspektyvos jis gali pamatyti darbų apjungimo ir išteklių dalinimosi galimybes, kurių joks žmogus negalėtų.

Sukuriamą grafiką vis vien turi patvirtinti žmogus. Skubus, netikėtas remontas gali būti pridėtas rankiniu būdu – sistema paprasčiausiai perstumia ne tokias svarbias užduotis.

DI taip pat tikrina savo planų atitikimą vietiniam reguliavimui. Chano komanda įrašė kompiuterine kalba 200 taisyklių, kurių turi laikytis naktį dirbantys inžinieriai, pavyzdžiui, nekelti didesnio už tam tikrą lygį triukšmo gyvenamuose rajonuose.

Naudodama DI įžvalgumą, MTR per savaitę sutaupo dvi dienas tarimosi dėl remonto grafiko. Be to, MTR remonto komandoms lieka 30 minučių papildomo laiko naktinių darbų pabaigimui – nedidelis papildomas laikas, per metus sutaupantis MTR $800 000.

Pagrindinis skirtumas tarp įprastos programinės įrangos ir Hong Kongo DI yra tas, kad jame naudojama žmogaus žinios, kurioms įgyti patirtimi reikia ne vienerių metų, sako Chanas. „Paklausėme ekspertų, į ką jie kreipia dėmesį apsispręsdami, kokį priimti sprendimą, tada suformulavome tai į taisykles – iš esmės išskyrėme įvairių sričių inžinerinių darbų ekspertizę,“ sako jis.

Adel Sadek, transporto inžinierius Buffalo universitete Niujorke, sako, kad Hong Kongo sistema rodo, kokią galią šis nišinis dirbtinis intelektas gali turėti, kitaip, nei svajonės apie žmonių lygio intelektą.

Tokiems DI, kaip Chano sukurtasis, iškyla problema. Jo komanda praleido ilgus mėnesius, ieškodama efektyviausio tvarkaraščių kūrimo algoritmo. Jie apsistojo prie genetinio algoritmo, kai dėl tos pačios problemos vienas su kitu varžosi daug sprendimų, kad būtų atrinktas geriausias. Bet numatytus darbus turėję atlikti žmonės ilgokai pratinosi prie šios idėjos, kadangi jiems nepatiko nežinoti, kodėl jie atlieka tam tikrus darbus.

Sadekas sako, kad panašios problemos kyla, stengiantis įtikinti JAV transporto departamentus naudoti DI savo tinklų veikimo pagerinimui. „Žmonės išsigąsta, kai kalbame su jais apie DI,“ sako jis. „Transporto departamento pareigūnai atsakingi už gyvybes, jie nori matyti, kaip priimami sprendimai.“

Viza patvirtinta, žmogau

Dirbtinio intelekto privalumus mato ne tik Hong Kongo metro (žr. pagrindinį pasakojimą). Kiekvieną vizos, paso ar gyvenamosios vietos patvirtinimo prašymą, kurį gauna Hong Kongo Imigracijos departamentas, peržiūri DI.

Programinė įranga suskirsto prašymus į aiškiai patvirtintinus, aiškiai atmestinus ir pakliūnančius į pilkąją zoną. Lemiamą žodį kiekvieno pareiškimo atveju vis vien taria žmogus, tačiau algoritmas atlieka didžiąją ir sunkiausią darbo dalį.

Siekiant palengvinti programos darbą, įvažiavimo į Hong Kongą taisyklės ir įvažiavimo dokumentus reglamentuojantys įstatymai buvo išversti į kompiuterinę kalbą. „Didelė programos dalis seka atitikimą su reguliavimu,“ sako algoritmą sukūręs Andy Chan iš Hong Kongo miesto universiteto. „Mūsų DI nusprendžia, kurie atvejai lengvi, o kuriems reikia daugiau žmonių pastangų.“


Hal Hodson
New Scientist № 2976

http://www.newscientist.com/article/mg22329764.000-the-ai-boss-that-deploys-hong-kongs-subway-engineers.html

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *